Lauluista loruihin

”Viisi pientä ankkaa lähti leikkimään, vuorten taakse, kauas pois. Äitiankka sanoi että kvaak kvaak kvaak, mutta vain neljä ankkaa tuli takaisin.
… vain kolme ankkaa tuli takaisin.
… vain kaksi ankkaa tuli takaisin.
… vain yksi ankka tuli takaisin.
Silloin isä-ankka nosti päänsä vedestä ja karjaisi KVAAAK! Ja kaikki viisi ankkaa tuli takaisin.” (laululeikki)

”On prinsessa ruusulinnassa, linnassa, linnassa,
prinsessa ruusulinnassa, linnassa.
On pahan noidan pauloissa, pauloissa, pauloissa.
on pahan noidan pauloissa, pauloissa.
Vuos’sadan nukkuu Ruusunen, Ruusunen, Ruusunen,
vuos’sadan nukkuu Ruusunen, Ruusunen.
Ja linnan muurit kohoaa, kohoaa, kohoaa,
ja linnan muurit kohoaa, kohoaa.
Vaan prinssi uljas avun tuo, avun tuo, avun tuo,
vaan prinssi uljas avun tuo, avun tuo.” (trad.)

Pohdittavaksi:

  • Minkälaisia sukupuolirooleja löydät esimerkkilauluista?
  • Millaisia kuvailuja sukupuolista päiväkodissanne käytetyt lorut ja laulut sisältävät?
  • Voiko jokainen lapsi ryhmässänne samastua vähintään yhteen laulun tai lorun ihmishahmoon?

Miten toimia:

  • Tarkastelkaa päiväkotinne loru- ja lauluvalikoimaa esimerkiksi tätä Laulut ja lorut -taulukkoa hyödyntäen. Keitä lauluissa kuvataan? Millaisissa rooleissa? Mitä huomaatte?
  • Pohtikaa, mihin lauluihin liittyy roolileikkejä (esim. lumiukkomarssi, enkelitanssi). Mieti, millä perusteilla valitset lapsia esittämään laulun mukaisia rooleja. Tarjoatko pojalle mahdollisuuden olla enkeli? Pääseekö tumma tyttö Lucian rooliin? Määrittääkö lapsen sukupuoli hänen tanssiparinsa?
  • Keksikää keinoja sen varmistamiseen, että jokainen lapsi voisi löytää loruista ja lauluista itsensä näköisiä lapsia. Yksi tapa on vaihdella laulujen ja lorujen päähenkilöiden nimiä ja kuvauksia tilanteen mukaan. Vain mielikuvitus on rajana!

Lue lisää aiheesta >>>>>