Moninaiset perheemme

Sinikka (k) on Joonan kanssa eteisessä auttaen häntä riisumaan ulkovaatteita. Sinikka kysyy Joonalta: ”Onko äiti pakannut sulle valmiiksi repun?” ja he aloittavat keskustelun vanhemman kanssa kotona tehtävistä puuhista. (Videohavainto)

 Pohdittavaksi:

  • Kenet useimmiten oletat lapsen ensisijaiseksi vanhemmaksi? Miten puhut lapsen kanssa hänen vanhemmistaan? Minkälaisiin puuhiin liität äidit? Mitä ajattelet lapsen tekevän isänsä kanssa?
  • Oletatko, että kaikilla lapsilla on äiti ja isä? Miten otat huomioon ne lapset, joiden lähivanhempi on isä? Entä ne, joilla on kolme tai neljä vanhempaa – tai yksi?
  • Miten tunnistat ja otat huomioon perheiden moninaisuuden erilaisissa päiväkodin käytännöissä ja materiaaleissa?

Miten toimia:

  • Mieti puhetapojasi. Puhutko äidin tai isän rooleista stereotyyppisesti vai tuotko heitä keskusteluun mukaan moninaisissa rooleissa? Tuo aktiivisesti isät mukaan keskusteluun lasten kanssa.
  • Ota aktiivisesti selvää erilaisista perhemuodoista sekä heidän erityistarpeistaan. Älä jätä vastuuta perhemuotojen moninaisuuden esittelystä perheille, äläkä jää odottamaan, että ryhmäänne tulee esimerkiksi sateenkaariperheestä oleva lapsi.
  • Huomioi perheiden monimuotoisuus ja vanhempien moninaiset kuvaukset valitessasi lastenkirjoja ja loruja lapsiryhmäänne. Lue lisää aiheesta tästä.

 Lue lisää aiheesta >>>>>