Poika mekossa – entä sitten?

Meillä on päiväkodissa lapsi, jonka vanhemmat eivät halua, että heidän poikansa pukeutuu mekkoon tai leikkii nukeilla. Miten kohdata vanhemmat?

Pohdittavaksi:

  • Oletko itse ollut vastaavassa tilanteessa? Miten olet toiminut?
  • Ilmaisevatko vanhemmat toivomuksiaan lapsensa kasvatuksen suhteen muuten kuin sanallisesti, esimerkiksi kulmien kohottelulla, vitsailemalla ja ilmeillä? Miten reagoit siihen?
  • Mitä arvelet vanhempien suhtautumisen taustalla olevan?

 Miten toimia:

  • Kerro vanhemmille, että päiväkodissa kaikki lapset saavat kokeilla erilaisia rooleja ja kehittää moninaisia ominaisuuksia. Erityyppisten roolien kokeilu on osa lapsen kehitystä. Käytä apunasi ”ihanaksi kertomista” – hoiva- ja roolivaateleikkejä leikkivien lasten ihastelua keskustelunaloituksena vanhempien kanssa, kun lasta haetaan esimerkiksi hoidosta.
  • Valokuvatkaa lapsia moninaisissa roolileikeissä ja laittakaa kuvat päiväkodin seinälle. Näin erilaisista roolikokeiluista tulee näkyvä osa päiväkodin arkea.
  • Hameen nykymerkityksiä ja käyttötapoja voi laajentaa vaikkapa historiallisten roolileikkien avulla.
  • Käsitystä hameista vain tytöille kuuluvina vaatekappaleina voi murtaa myös yhdistämällä hame rooliasuksi. Hameen ei tarvitse merkitä vain sievyyttä ja söpöyttä, vaan hame voi olla viitan kanssa supersankarin asu. Sen sijaan, että hame on sukupuolieron merkki, se voikin olla väline, jolla yhdistää hoiva ja supervoimat. Supersankariuteen on tällöin leikin turvin yhtäläinen pääsy kaikilla lapsilla.
  • Nosta esille, mitä positiivisia valmiuksia nukkien kanssa leikkiminen  voi kehittää lapselle: esimerkiksi läheisyyden, rauhoittumisen ja empatian taitoja.
  • Varmistakaa, että roolivaatevarastostanne löytyy monipuolisesti erilaisia asusteita ja pukuja, jotta vaatteita on mahdollista yhdistellä ja jokainen löytää itselleen mieluisimman vaihtoehdon. Pohtikaa roolivaatteiden sijoittamista tilassa siten, että ne ovat aina lasten saatavilla ja kaikilla on niihin yhtäläinen pääsy.

 Lue lisää aiheesta >>>>>